maj strona

Maj 2025

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc maj

TEMATY KOMPLEKSOWE:

  • Polska Moja Ojczyzna
  • Mieszkańcy łąka
  • Różne pojazdy
  • Poznajemy zawody
  • Moi rodzice

Umiejętności dziecka:

  • słucha legendy o powstaniu państwa polskiego
  • wypowiada się nt. swojego miejsca zamieszkania
  • zna nazwę swojego miasta i kraju
  • śpiewa pierwszą zwrotkę hymnu polskiego
  • przyjmuje właściwą postawę podczas nauki hymnu
  • zna symbole narodowe Polski (godło, flaga, hymn)
  • używa zwrotów grzecznościowych
  • kończy zdanie „co by było gdyby……”
  • klasyfikuje wg jednej cechy: miejsca poruszania się pojazdu
  • przelicza w zakresie dostępnym dzieciom
  • rysuje wg własnej wyobraźni
  • naśladuje odgłosy pojazdów
  • jest spostrzegawcze, zapamiętuje przedmioty
  • ogląda z zainteresowaniem książki przyrodnicze
  • rozpoznaje i nazywa mieszkańców łąki
  • naśladuje odgłosy owadów
  • obserwuje owady w otoczeniu
  • wie jakie czynności wykonuje listonosz
  • rozpozna listonosza
  • koloruje postać listonosza
  • wie na czym polega praca strażaka
  • zachowuje się w sposób bezpieczny i właściwy podczas wycieczki
  • zna pojęcie rodzina
  • nazywa członków rodziny
  • rysuje postaci człowieka
  • śpiewa piosenkę
  • potrafi w skupieniu wysłuchać treści wiersza
  • powtarza fragmenty piosenki
  • mówi wierszy z pamięci
  • rysuje obrazek dla mamy i tat

Piosenki i wierszyki, jakich będziemy się uczyć w maju

„Mazurek Dąbrowskiego”

 

Jeszcze Polska nie zginęła,

Kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

Szablą odbierzemy.

 

Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

Złączym się z narodem.

 

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

Będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte,

Jak zwyciężać mamy.

 

Marsz, marsz …

 

Jak Czarniecki do Poznania

Po szwedzkim zaborze,

Dla ojczyzny ratowania

Wrócim się przez morze.

 

Marsz, marsz …

 

Już tam ojciec do swej Basi

Mówi zapłakany –

Słuchaj jeno, pono nasi

Biją w tarabany.

 

„Na ulicy”

Tekst, muzyka, animacja – Małgorzata Sadowska

  1. Jadę samochodem, kierownicę trzymam

Przede mną jest wiadukt, więc się trochę schylam

Nagle stop, światło jest czerwone

Przygotuj się, żółte

Już ruszaj, zielone!

 

REF.

Hop, hop, hop

Klap klap klap

Tup nogami

Razem z nami

Do przodu krok

Do tyłu krok

niski przysiad

Długi skok!

 

2.Teraz jestem pieszym, maszeruję sobie

Dochodzę do pasów, patrzę w strony obie

W lewo, w prawo, w lewo,  głową swoją kręcę

Nie ma samochodów, mogę przejść przez jezdnię

 

3.Jestem rowerzystą, jadę swoją ścieżką

Dbam o kask na głowie,  przecież to konieczność

Uważam na pieszych i na samochody

Wszyscy tu są ważni, i ty bądź ostrożny.

Pląsy na łące”

(sł. Karolina Gawlik, muz. Andrzej Zagajewski)

Bocian: „kle”, żaba: „kum”,

już na łące słychać szum.

Żaba: „kum”, bocian: „kle”,

bociek z żabką tańczyć chce.

Już na łące słychać gwar,

czas poszukać sobie par!

Bal na łące trwa od rana,

żaba prosi już bociana.

Bociek nogi swe unosi

i do tańca żabkę prosi.

Tagi: Brak tagów

Możliwość komentowania została wyłączona.