Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na
KWIECIEŃ 2024
dla grupy 4-5-latków „ŻABKI”
Tematy kompleksowe:
1.Mamy różne charaktery.
2. Wiosna na wsi.
3. Dbamy o przyrodę
4. Polska – moja ojczyzna
Umiejętności dziecka:
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! Ewy Stadtmüller Wiejskie ustronie, Wiktorii Kowalskiej i Macieja
Ciechomskiego Czekolada niezgody, Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! Agaty Widzowskiej Łazienki.
– usprawnią aparat mowy poprzez ćwiczenia ortofoniczne i zabawy
– wysłuchają wierszy Barbary Szelągowskiej Nasze emocje, Jadwigi Koczanowskiej Przyjaciel,
− określą swój nastrój
− wysłuchają i nauczą się piosenki Niełatwo nas pomylić, Wiosna na wsi, Piosenka ekologiczna, Rodzinny kraj
− poznają podstawowe wartości, którymi należy się kierować
− stworzą drzewo wartości
− wysłuchają i nauczą się na pamięć wiersza Jadwigi Koczanowskiej Przyjaciel
− poznają pojęcia: długi, krótki, dłuższy, krótszy
− poznają literę ,Ł, l F, f, Ż, ż,H, h w toku zabaw
− poszerzą wiedzę o emocjach
− odróżnią zachowania pozytywne i negatywne
− wypowiedzą się na temat przyjaźni
− wezmą udział w zabawach konstrukcyjnych
− wykonają pracę plastyczną Przyjacielskie stworki, Odznaka przyjaciela przyrody, Flaga Rzeczypospolitej Polskiej
− będą rozpoznawać głosy zwierząt wiejskich
− dowiedzą się, jak się nazywają domy zwierząt wiejskich
− będą szacować wagę przedmiotów – określać, co jest cięższe, a co lżejsze
− będą szeregować figurki zwierząt według wielkości
− będą szeregować kredki według długości
− dowiedzą się, jak nazywają się dzieci wiejskich zwierząt
− przygotują płotki do makiety wiejskiego podwórka
− dowiedzą się, na czym polega praca rolnika
− wskażą produkty pochodzące z upraw rolniczych
− wykonają prace plastyczne Traktor i Makieta wiejskiego podwórka
− utworzą zdrobnienia wybranych słów
− rozwiążą zagadki
− ułożą historyjkę obrazkową (dowiedzą się, jak mleko trafia do sklepu)
− będą układać zdania z określonymi słowami
− udzielą odpowiedzi na pytanie, dlaczego dbanie o Ziemię jest ważne i w jaki sposób można dbać o naszą planetę − określą, dlaczego ważne jest segregowanie śmieci
− utrwalą kolory pojemników na odpady
− dowiedzą się, czym jest recykling − powiedzą, kim według nich jest przyjaciel przyrody
− dowiedzą się, dlaczego ważne jest oszczędzanie wody i w jaki sposób można ją oczyścić
− utrwalą umiejętności kodowania
− poznają legendę o powstaniu Krakowa
– poznają cechy charakterystyczne swojego regionu
− dowiedzą się, jakie są polskie symbole narodowe
− wykonają doświadczenia związane z mierzeniem objętości płynów,
− poznają flagi różnych państw i jaka jest flaga Unii Europejskiej
− dowiedzą się, kiedy jest Dzień Flagi
− wysłuchają hymnu Polski
− wezmą udział w quizie o Polsce − wykonają pracę plastyczną
– wykonają pracę plastyczną na papierze ściernym
− będą grały na różnych instrumentach
WIERSZ
,,Nasze emocje”
Barbary Szelągowskiej
Radość mam w sercu, więc śmieję się!
A kiedy płaczę? Gdy jest mi źle.
Często się boję, choć nie chcę wcale…
A skąd się biorą smutki i żale?
Zdarza się – nogą ze złości tupię
i myślę sobie, że coś jest głupie
albo jest wstrętne! No i co z tego!
Tak świat poznaję! Właśnie dlatego!
Czasem każdego coś zaskakuje
z tym właśnie dobrze lub źle się czuje.
Tyle się dzieje! Tak to już bywa.
Nie chcę emocji swoich ukrywać!
,,Przyjacie ”
Jadwigi Koczanowskiej
Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest,
gdy coś się nie powiedzie.
,,Narada zwierząt” – bajka ortofoniczna Moniki Malechy.
Na wiejskim podwórku, gdy noc zapada,
rozpoczyna się zwierząt narada:
muczy krowa: mu, mu, uu,
beczy baran: be be be,
kwacze kaczka: kwa kwa kwa,
gdacze kura: ko ko ko,
kotek doda: miau miau miau,
pies przytaknie: hau hau hau.
A gdy skończy się narada,
każde zwierzę w sen zapada.
PIOSENKI
,,Niełatwo nas pomylić”
(sł. i muz. Krystyna Gowik).
- Patrzcie: każdy z nas jest inny.
Jeden sprytny, drugi zwinny.
Jeden złośnik, drugi – smutny.
Jeden śmieszek, drugi – rezolutny.
Ref.: Jak pieski i kotki.
Jak chmury na niebie.
Tak samo i my różnimy się od siebie.
- Przez tę inność w żadnej chwili
nie tak łatwo nas pomylić.
Bo wyglądem się różnimy.
Mamy inne twarze, oczy, miny.
Ref.: Jak pieski i kotki…
,,Wiosna na wsi ”
(sł. i muz. Bożena Forma)
- Kogut głośno pieje,
gładzi piękne pióra.
– Ko, ko, jestem głodna –
woła pani kura.
Ref.: Kukuryku, ko, ko, ko,
gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa,
mu, mu, iha, iha.
Kto nam dziś śniadanie da?
- Na podwórku gęsi
i małe kaczuszki
tup, tup przytupują,
mają puste brzuszki.
Ref.: Kukuryku…
- Idzie pan gospodarz,
ciężki worek niesie,
szur, szur sypie ziarna,
wszyscy głodni przecież.
Ref.: Kukuryku…
- Z gospodarzem wiosna
cichutko przybyła
i pachnącą trawą
łąkę ozdobiła.
Ref.: Kukuryku…
- Pasą się owieczki,
krowy i barany,
jest już z nami wiosna,
świat się cieszy cały.
Ref.: Kukuryku…
,,Piosenka ekologiczna”
(sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
- Dymią kominy wielkich fabryk,
płynie brudna woda do rzek.
Chcemy oddychać powietrzem czystym,
czystą wodę mieć.
Ref.: Czysta woda zdrowia doda – to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda – tobie, tobie i mnie.
- Smog już pokrywa niebo całe,
szarym dymem i szarą mgłą.
W rzekach jest mniej i mniej rybek.
Kto to widział, kto?
Ref.: Czysta woda zdrowia doda…
,,Rodzinny kraj ”
(sł. i muz. Krystyna Gowik).
Polska ma flagę biało-czerwoną.
Polska ma godło swoje,
a na tym godle orzeł w koronie.
Polska to państwo moje.
Ref.: Moją ojczyzną Polska.
Mój kraj rodzinny to Polska.
I chociaż mam tak mało lat, wiem,
że tu jest cały mój świat.
- Polska ma także swój hymn wspaniały.
Polska ma swą stolicę,
a tą stolicą miasto Warszawa.
W Polsce swą przyszłość widzę.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.