Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- W marcu jak w garncu.
- Dbamy o zdrowie na przedwiośniu.
- Nadchodzi wiosna.
- Wielkanoc.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI:
– bawi się zgodnie z innymi dziećmi,
– stara się prawidłowo posługiwać kredkami,
– odkłada zabawki po zabawie,
– jest sprawne manualnie,
– łączy klejem kulki z papieru z kartką tworząc drzewo,
– dobiera właściwe części garderoby wiosennej,
– aktywnie uczestniczy w zabawie z chustą,
– zapamiętuje treść piosenki,
– przelicza liczebnikami,
– samodzielnie próbuje się przebierać,
-odgaduje zagadki o wiośnie
– słucha uważnie rymowanki i ją powtarza,
– rozumie, ze złe zachowanie niesie konsekwencje,
– wymieni cechy charakterystyczne dla pory roku – wiosny,
– rozumie potrzebę hodowli i zjadania warzyw,
– zauważa zmiany pogodowe,
– wypowiada się nt. czynników wzrostowych roślin,
– wie jak wygląda cebulka,
– potrafi malować farbami,
– poprawnie wykonuje ćwiczenia oddechowe ,
– uważnie ogląda film,
– rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
– improwizuje ruchem utwory muzyki klasycznej,
– nazywa części garderoby i dopasowuje je do pogody,
– ocenia co jest zdrowe a co niezdrowe,
– słucha opisu słownego,
– zna zwyczaj pożegnania zimy a powitania wiosny,
– lepi z plasteliny kulki,
– klasyfikuje wg jednej cechy,
– rozpoznaje dźwięki naśladowcze wydawane przez owady i ptaki,
– wie jak wygląda krokus i potrafi go rozpoznać-odtwarza wiersz z pamięci,
– wypowiada się na forum grupy nt. świąt wielkanocnych,
– wydziera z kolorowego papieru,
– zna tradycje wielkanocne,
– powtarza wiersz z pamięci,
– składa obrazek z części.
Piosenki i wierszyki, jakich będziemy się uczyć w marcu
Piosenka „Ciepło – zimno”
- Przyszedł marzec i powiedział
Czas na gotowanie
Lecz jak zwykle wyszło z tego
Wielkie zamieszanie.
Ref. Ciepło – zimno, zimno – ciepło
Ktoś odgadnąć może?
Jaką marzec dziś szykuje
Pogodę na dworze?
2.Słońce, które mocno świeci
Zmieszał z chłodnym deszczem
Jakby tego było mało
śnieg dołożył jeszcze.
3.Co nowego wpadnie dzisiaj
Marcowi do głowy?
Chyba nikt z nas nie zaprzeczy
Że jest pomysłowy.
Wiersz „Pisanki”
Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
pierwsza – ma kreski,
druga – ma kółka złote,
trzecia – drobne kwiaty,
czwarta – dużo kropek,
piąta – srebrne gwiazdki,
szósta – znów zygzaki,
siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki,
ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków,
dziewiąta – największa – ma już prawie wszystko:
i kropki, i zygzaki, i paseczków wiele,
i czerwień, i złoto, i błękit, i zieleń,
i piękne gwiazdy na jajku ktoś posiał,
dumne były z niego Hania i Małgosia…
Masażyk „Wiosna”
Przyszła do nas piękna wiosna,
Wielką radość nam przyniosła!
Najpierw zawiał ciepły wietrzyk,
Potem z chmurki mokry deszczyk,
Zaświeciło jasne słonko,
Zatrzymało się nad łąką.
Patrzcie dzieci, bocian leci!
Boćki tu się rozglądają,
Żaby szybko uciekają.
I owady są też tu,
Wszystko budzi się ze snu!
Piosenka „Zając”
1.Zając długie uszy ma
trala la, trala la,
nosek słodki oczka dwa
hopsa, hopsa sa.
2.Każdy zając skacze: – hop
HOP, HOP HOP
HOP HOP HOP
Jeden skok,
drugi skok
Teraz wszyscy: HOP!