małą motoryka

Jak wspierać rozwój motoryki małej u dziecka ?

Motoryka mała to ruchy palców i dłoni. Rozwój motoryki małej umożliwia zręczność i wzmacnia zdolności manualne, jest niezbędna przy wykonywaniu czynności takich jak: pisanie, rysowanie, kolorowanie, prawidłowe trzymanie sztućców.

BARDZO WAŻNA INFORMACJA ZWŁASZCZA DLA RODZICÓW!

Na rozwój motoryki małej wpływają naturalne aktywności dziecka takie jak bieganie, wspinanie się, jazda na rowerze oraz bardzo ważna jest samoobsługa dziecka, a więc samodzielne zakładanie butów, zapinanie zamka/guzików. Istotne są również zabawy, które angażują małe rączki – wznoszenie budowli z klocków, układanie puzzli, lepienie z różnego typu mas plastycznych, wszelkiego rodzaju majsterkowanie, wycinanie nożyczkami, zabawy piaskiem ( przesypywanie piasku, robienie babek).

Propozycje ćwiczeń rozwijających motorykę małą:

·         przesypywanie ziaren ryżu, grochu z jednego pojemnika do drugiego za pomocą łyżki,

·         domowe gniotki ( nasypać do nienadmuchanego balona ryż/piasek, groch  , zawiązać końcówkę balona i gniotek gotowy)

·         wyciskanie wody z nasączonej gąbki/ chustki,

·         segregowanie drobnych przedmiotów w miseczkach (np. korale, orzechy, muszelki, guziki)

·         układanie puzzli, klocków,

·         nawlekanie koralików na sznurek,

·         lepienie z plasteliny,

·         łączenie liniami zaznaczonych punktów,

·         ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni różnych kształtów: koła, kwadratu czy trójkąta,

·         wycinanie nożyczkami

·         zabawa piaskiem kinetycznym- domowy sposób (w miskę wlewamy oliwkę dla dzieci i dosypujemy mąkę, mieszamy wszystko dokładnie; można dodać barwnik spożywczy dla uzyskania koloru  – piasek można trzymać w szczelnym pojemniku)

·         malowanie rękami przy użyciu farb,

·         obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie,

·         ubieranie butelki w gumki do włosów,

·         nawlekanie guzików na sznurówkę,

·         gra w bierki, łowienie rybek na wędkę

W artykule wykorzystano następujące źródła:

·         Notatki własne ze szkolenia z Terapii ręki

·         Bartkiewicz W., Giczewska A., Terapia ręki, Acentrum Szkolenia, Warszawa 2014

·         Sher B. , Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Warszawa 2002

Paulina Gołębiowska

Tagi: Brak tagów

Możliwość komentowania została wyłączona.