Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na wrzesień
Tematy kompleksowe:
- Poznaję moją nową salę
- Ja i moi koledzy
- Moja droga do przedszkola
- Jesień w parku i w lesie
Aktywności dzieci
- poznanie znaczków rozpoznawczych w szatni i w sali. Globalne czytanie swojego imienia. Dzielenie swojego imienia na sylaby. Wymienianie imion, nazw rozpoczynających się daną głoską.
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę.
- przypomnienie nazwy i adresu przedszkola oraz poszczególnych pomieszczeń, sal przedszkolnych. Poznanie pań w przedszkolu oraz ich pracy.
- poznanie nowych koleżanek i kolegów
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
- cieszenie się z sukcesów innej osoby;
- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności
- współdziałanie podczas zabaw, tańców integracyjnych.
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
- unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu.
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw.
- opowiadanie o sobie na forum grupy, słuchanie wypowiedzi innych dzieci.
- rozpoznawanie podstawowych zmysłów (wzrok, słuch, dotyk, węch, smak).
- zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego, z numerami alarmowymi.
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;
- uważne słuchanie czytanych utworów literackich oraz opowiadanie ich treści.
- praca z pakietem: „Kolorowe karty”, słuchanie poleceń i objaśnień nauczycielki. Rysowanie, wycinanie, przyporządkowywanie pasujących do siebie elementów, wykonywanie kart technicznych.
- przebieranie się w strój do gimnastyki i uczestniczenie w zajęciach ruchowych. Ustawianie się na polecenie nauczyciela w parach, w kole, w rzędach, w szeregu, w dwuszeregu.
Piosenki i wiersze, jakich będziemy uczyć się we wrześniu
„DO PRZEDSZKOLA”
Słowa i muzyka: Jolanta Kucharczyk
Rano budzę się jaki piękny to czas,
słońce wstało już, a więc pora też wstać.
Szybko myję się, jem śniadanie i już,
gotów jestem, bo chce już iść, chcę już iść.
Ref. Do przedszkola, do przedszkola,
jak cudownie tutaj, co dzień mija czas.
Do przedszkola, do przedszkola
o tym już od rana marzy każdy z nas.
Pani czeka już i koledzy już są,
siadam w kole to jest magiczny nasz krąg.
Obok siedzi Jaś, Weronika i Stać,
tu bawimy się, więc przychodzę co dzień.
Ref. Do przedszkola, do przedszkola…
„KAŻDY JEST TROCHĘ INNY”
Słowa i muzyka: Krystyna Gowik
Ja mam imię i ty też, lecz od siebie się różnimy.
Każdy trochę inny jest. Każdy robi inne miny.
Ref: Może wszyscy równi być powinni. Nie!
Lepiej, gdy jesteśmy inni. Inne włosy, inne oczy.
Ktoś ma piegi, ktoś warkocze.
Choć lat mamy tak niewiele. To już różne charaktery.
Lubię lalki, a ty nie, bo ty lubisz coś innego.
Każdy lubi to, co chce. Każdy innym jest kolegą.
„NA SKRZYŻOWANIU”
Słowa i muzyka: Bożena Forma
Zielone światło, jak liść zielone,
teraz przejść mogę na drugą stronę,
i trzymam mocno mamę za rękę,
nucąc wesoło swoją piosenkę.
Ref.: Światła drogowe znaki nam dają,
światła drogowe do nas mrugają,
i teraz głośno powiem wam:
nigdy przez ulicę nie przechodzę sam!
Czerwone światło, jak mak czerwone. Stop!
Nie przechodzę na drugą stronę.
Cierpliwie czekam i mamy rękę
wciąż mocno trzymam, nucąc piosenkę.
Ref.: Światła drogowe
„ NA SKRZYŻOWANIU”
Wiersz:
Niech każdy stanie przed skrzyżowaniem.
Palą się światła… popatrz na nie!
Światło zielone, jak młode listki
Na drugą stronę zaprasza wszystkich.
A światło żółte jak liść jesieni,
Ostrzega – śpiesz się, bo ruch się zmienia!
Światło czerwone jak mak, jak ogień –
Wszystkim przechodniom zamyka drogę!
„DZIEŃ DOBRY”
Wiersz
Dzień dobry, dzień dobry, wszyscy się witamy.
Dzień dobry, dzień dobry, dobry humor mamy.
Dzień dobry, dzień dobry, słońce jasno świeci.
Dzień dobry, dzień dobry,pani wita dzieci.
Dzień dobry, dzień dobry, jest bardzo wesoło.
Dzień dobry, dzień dobry, zróbmy wszyscy koło.
Dzień dobry, dzień dobry, podaj prawą rękę,
Dzień dobry, dzień dobry, zaśpiewaj piosenkę.
„KOLOROWE LISTKI”
Słowa i muzyka: Danuta i Karol Jagiełło
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.
Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.
Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają.