Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień
Tematy kompleksowe
- WITAJ PRZEDSZKOLE
- RAZEM JEST WESELEJ
- NASZE EMOCJE I UCZUCIA
- POWITANIE JESIENI
Umiejętności dziecka:
- pozna/utrwali imiona kolegów i koleżanek
- podejmie próby nazywania emocji
- opowie, jak spędziło wakacje
- wypowie się zdaniami
- pozna/utrwali zabawę „Jedzie pociąg z daleka”
- przeprawi się przez tor przeszkód
- weźmie udział w zabawach z chustą animacyjną
- ułoży sudoku
- spróbuje rozpoznawać głos kolegów i koleżanek
- zaznaczy ilość sylab w wyrazach
- pozna technikę plastyczną kolażu
- utrwali obraz graficzny swojego imienia
- dowie się w jaki sposób tworzy się lapbook
- pozna piosenkę „Starszakiem być”
- rozwinie umiejętność poruszania się w przestrzeni w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu
- podejmie próby czytania globalnego (nazwy zabawek)
- samodzielnie wytnie „emotki”
- odwzoruje elementy zbioru
- przelicza liczebnikami głównymi
- mówi wierszyk „Przedszkole” z pokazywaniem
- narysuje swój portret
- narysuje trójkąty poprzez łączenie kropek
- będzie współtworzyć „Drzewko przyjaźni”
- weźmie udział w tworzeniu rzeźby grupowej
- pozna piosenkę „Panie Janie”
- rozwinie umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby i scalania sylab w jeden wyraz
- weźmie udział w scenkach dramowych
- odkoduje zaszyfrowaną instrukcję
- pozna zabawę ze śpiewem „Muzykanci konszabelanci”
- wysłucha i nazwie pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie
- weźmie udział w tworzeniu mapy pojęciowej „Las”
- rozwinie umiejętność rozpoznawania emocji
- ułoży zdania z podanymi wyrazami
- ozdobi kapelusz pani Jesieni
- pozna nazwy kilku drzew i ich owoców
- -podejmie czynność kontynuowania rytmów
- narysuje coraz większe koła i coraz mniejsze kwadraty
- pozna wiersz „Jesień”
- pozna/utrwali czynność temperowania kredek
- pozna technikę łączoną z wykorzystaniem strużyn z kredek
- pozna zasady gry w kręgle
- pozna zasady kalkowania obrazków
- utrwali znajomość liczb w zakresie 1 – 10
- wspólnie z całą grupą ustali kodeks przedszkolaka
- podzieli swoje imię na sylaby
- pozna obowiązki dyżurnego
- „Dyżurny” – uczy się na pamięć wiersza D. Kossakowskiej.
Piosenki i wierszyki, jakich będziemy się uczyć we wrześniu
„Starszakiem być”
Umiem śpiewać, umiem czytać
umiem liczyć, umiem pisać
bo jestem już starszakiem.
Zapnę guzik, zwinę sznurek
i umyję sobie buzię
bo jestem juz starszakiem.
Ref. Starszakiem jesteś ty,
starszakiem jestem ja,
Starszakiem być
to bardzo ważna sprawa.
Starszakiem jesteś ty
starszakiem jestem ja,
nasza grupa to starszaki
bardzo fajne z nas dzieciaki.
Umiem kleić i malować mogę
kwadrat narysować
bo jestem już starszakiem.
Wierszyk na Dzień Matki powiem
i bukiecik z kwiatków zrobię
bo jestem już starszakiem
Ref. Starszakiem jesteś ty…
Z plasteliny już ulepię
wiele rzeczy jak najlepiej
bo jestem już starszakiem.
A ozdoby choinkowe
z wycinanek sobie zrobię
bo jestem już starszakiem
„Przedszkole”
Dorota Kossakowska
Stoją na półkach różne zabawki,
misie, lalki i koty
Cztery żyrafy, struś długonogi,
a także dwa roboty.
Dziś dzieci skaczą z nogi na nogę,
w kółko się obracają
Tańczą walczyka, rysują kreski,
często się uśmiechają.
Dziś na boisku zagrają w piłkę,
do celu także rzucą.
A kiedy będzie brzydka pogoda,
to bardzo się zasmucą
„Dyżurny”
Dorota Kossakowska
Przyszły dzieci do przedszkola,
na dywanie siedzą.
Kto dyżurnym dzisiaj będzie
zaraz się dowiedzą.
Pani powie, kto ułoży
kredki i mazaki.
Kto na półkach poustawia
lalki i misiaki.
Kto podleje wszystkie kwiaty,
łyżki porozdaje.
Kto sumiennie wszystko zrobi,
pochwałę dostaje.
Bo dyżurny to ktoś ważny,
obowiązki zna.
O porządek w swojej sali,
zawsze chętnie dba.
„Jesień”
Dorota Kossakowska
Karol szuka jesieni,
Ogląda w parku drzewa.
Cicho tu i spokojnie,
Już żaden ptak nie śpiewa.
Wiatr melodie wygrywa,
Z drzew lecą żółte liście.
Dąb sypie żołędziami,
Z rana jest chłodno i mgliście.
Jeż szuka suchych liści,
Musi zrobić posłanie.
Pod cieplutka kołderką,
Aż do wiosny zostanie